Chrońmy nasze dzieci
Rada Ruchów i Stowarzyszeń Diecezji
Łomżyńskiej, Katolickie Stowarzyszenie Civitas Christiana, Akademia Społeczna w
Łomży oraz Wydział
Nauczania i Wychowania Katolickiego Kurii Diecezjalnej w Łomży,
zorganizowały dnia 22 lutego konferencję o wpływie współczesnej popkultury, a
zwłaszcza mediów na rozwój psychiczny i duchowy najmłodszych. Wśród prelegentów
znaleźli się duszpasterze, pedagodzy i znawcy mediów.
Fotorelacja dostępna pod tym linkiem.
Fotorelacja dostępna pod tym linkiem.
Rozpijanie polskich dzieci
Dzieci są
niezdolne do obrony wobec zagrożeń, zwłaszcza tych które płyną z coraz większej
dostępności do alkoholu dla najmłodszych. Jest to misja ludzi dorosłych, władz
samorządowych i centralnych – podkreślił ks. Bp Tadeusz Bronakowski,
Przewodniczący zespołu ds. Trzeźwości przy Episkopacie Polski, rozpoczynając
swoje wystąpienie. Zbyt mało mówi się także o tym, że alkohol jest zagrożeniem
dla matki w ciąży. „Mamo nie pij za moje zdrowie” to hasło promujące
abstynencję nie tylko w okresie ciąży, ale także w okresie ją poprzedzającym.
Zachęca ona także przyszłych ojców do towarzyszenia żonom w tym postanowieniu i
wzięcia odpowiedzialności za zdrowie dzieci, które mają przyjść na świat.
Najlepszą
profilaktyką, chroniącą nasze dzieci przed piciem, jest zdaniem Księdza Biskupa
solidne wychowanie w wolności i miłości. Postawa dzieci wobec alkoholu zależy
przede wszystkim od postawy rodziców. Ogromną rolę odgrywa tutaj matka, której
zadaniem jest stawianie dzieciom wymagań. Hasło „Kochająca matka zawsze
trzeźwa” streszcza program pracy Duszpasterstwa Trzeźwości na ten rok.
Ks. Biskup T.Bronakowski
z troską przytaczał dane statystyczne mówiące o tym, że alkohol w Polsce staje
się coraz bardziej dostępny, np. w Bydgoszczy znajduje się więcej sklepów z
alkoholem niż w całej Norwegii. Badania pokazują także zatrważające dane, mówiące
o tym, że coraz więcej nastolatków zaczyna pić alkohol przed 13 rokiem życia.
Potwierdza się więc reguła, że spożycie alkoholu rośnie proporcjonalnie do
ilości sklepów z alkoholem. Tylko alkohol, w tym przede wszystkim piwo, realnie
potaniał w ciągu ostatnich dwudziestu lat w naszym kraju.
Reklama
alkoholu w Polsce to jawne omijanie ustawy o przeciwdziałaniu uzależnieniom.
Sponsorzy klubów piłkarskich reklamują piwo, nie licząc się z konsekwencjami,
które krzywdzą najbardziej dzieci i młodzież. Prawo dotyczące spożywania
alkoholu w Polsce jest także niedostosowane do zaleceń Międzynarodowej
Organizacji Zdrowia. Napoje alkoholowe (piwo, wino) są dzisiaj w naszym kraju
najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną wśród uczniów trzecich
klas gimnazjum i drugich liceum, i aż 70% nieletnich, w momencie gdy naruszali
prawo, było pod wpływem alkoholu.
Promyk Jutrzenki
Przygnębiający
obraz rozpijania polskich dzieci i młodzieży rozjaśnił przykład Dziecięcej
Krucjaty Niepokalanej, o której opowiedział zebranym o. Oskar, franciszkanin.
Jest to program integralnego rozwoju dzieci, który składa się z modlitwy
różańcowej, codziennej ofiary, skromności i wstrzemięźliwości. Może on być
także praktykowany przez inne grupy działające w parafii i stanowi doskonale
wdrożenie do profilaktyki uzależnień. Szczegóły na ten temat można znaleźć na
stronie internetowej Duszpasterstwa Trzeźwości oraz w piśmie „Promyk Jutrzenki”.
Media lansują wady jako cnoty
Media mają
silny wpływ na wychowanie, ale o wychowaniu mało mówi się w mediach –
powiedziała Małgorzata Więczkowska, doświadczony pedagog i medioznawca. Misją
popkultury jest lansowanie tego, co najbardziej modne i dyktowanie swoim
odbiorcom tego, co należy oglądać, czytać czy szukać w internecie. Najgroźniejszy
dla młodych ludzi jest kumulatywny wpływ mediów na ich rozwój, ponieważ zmienia
on ich system wartości i osobowość poprzez systematyczne i ciągle powtarzane
kłamstwa, przemycanie treści o wiedzy tajemnej, ośmieszanie chrześcijaństwa
oraz okazywanie braku szacunku dla rodziców. Kultura masowa przygotowuje ()
wiernych i bezkrytycznych konsumentów produktów współczesnej popkultury oraz w
niektórych wypadkach, nawet przyszłych członków sekt i innych ruchów
destruktywnych.
Wszechobecne w
domu media sprawiają, że rodzice z dziećmi bardzo rzadko rozmawiają ze sobą. W
Polsce statystyczny rodzic rozmawia z dzieckiem tylko 4,5 minuty w ciągu dnia.
Dzisiaj dominuje opinia, że dzieci muszą posiadać wszystko to, czego kiedyś nie
mieli ich rodzice. Efekt takiego myślenia prowadzi do tego, że współczesne
dzieci mają dzisiaj za dużo bodźców i otaczające je zabawki stają się coraz
bardziej nudne. Otacza ich bardzo dużo rzeczy, a przecież nie potrzeby
materialne są tutaj najważniejsze. Należy przede wszystkim zaspokoić potrzeby
emocjonalne. Dzieci, których rodzice nie zaspokajają ich potrzeb emocjonalnych,
często uzależniają się od alkoholu lub też od mediów. W wielu rodzinach media
wypełniają dzieciom cały czas wolny, nie mają więc czasu ani na refleksję, ani
na rozmowę z rodzicami.
Już od
przedszkola rozbudza się w dzieciach zainteresowanie erotyką, w późniejszym
okresie kształcenia staną się konsumentami pornografii. Podobnie przemyca się
drobnymi kroczkami wiedzę tajemną, okultystyczną czy wręcz satanistyczną. Magia
w mediach przedstawiana jest w sposób zdeformowany, to jest tylko zabawa, a
diabeł jest miłą i sympatycznie wyglądająca maskotką.
Współczesne
zabawki dla dzieci, postacie ulubionych kreskówek czy gwiazdy muzyki to
przykłady na to, jak zostały zmienione archetypy. Współczesne bajki dla dzieci
przedstawiają wiedźmy jako top modelki, sceniczny wizerunek Lady Gaga nawiązuje
bezpośrednio do satanistycznych i masońskich symboli, szatan jest dobry i
przyjacielski, natomiast anioł przybiera cechy demoniczne. Mamy więc
współcześnie do czynienia z propagowaniem kultury śmierci, aprobatą brzydoty i
odarcia śmierci z należnej jej powagi.
Trupia czaszka z różową kokardką
Komu przyszło
do głowy, aby wprowadzać w świat dzieci śmierć? – zapytał zebranych na
konferencji ks. Sławomir Kostrzewa, duszpasterz zaangażowany w Ruch Czystych
Serc. Odpowiedzi należy szukać w postmodernistycznej wizji człowieka i
społeczeństwa, gdzie nie rządzi obiektywna prawda, piękno czy dobro, lecz
relatywizm moralny. W nowej wizji społeczeństwa chodzi także o to, aby
wyprodukować nowe pokolenia konsumentów, ludzi, dla których ważniejsze będzie
nie to, jak być bardziej człowiekiem, lecz jak więcej produkować, korzystniej
nabywać i lepiej zarabiać.
Wiele
współczesnych zabawek odwołuje się do symboliki śmierci - np. Monster High.
Obecność takich postaci jak wampiry,
zombie, nieumarli wprowadza niepokój w świat dzieci, zaś śmierć potraktowana
jest jako element rozrywki. W takim kontekście chrześcijaństwo wydaje się
dzieciom niemodne i nudne.
Rozrywka, jaką
proponują demoniczne gry komputerowe, ze względu na pojawiające się tam symbole
okultystyczne, może być poważnym zagrożeniem duchowym. W książkach o magii dla
dzieci i młodzieży (np. Harry Potter) znajdują się prawdziwe zaklęcia stosowane
w magii oraz cytaty z biblii szatana. Ukazywanie śmierci jako zabawy przybiera
dzisiaj tak drastyczne formy, że w Internecie można znaleźć nawet instrukcję,
jak się powiesić, a sznur służący do tej „zabawy” można sobie kupić w sklepie z
zabawkami lub zamówić online.
Wiele innych z
pozoru niewinnych zabawek nawiązuje swoją symboliką do satanizmu czy New Age.
Np. sympatyczne kucyki My Little Pony to jednorożce – symbol New Age. Dzieci
bawią się w zadawanie cierpienia na odległość za pomocą lalek Woodoo, a seria
książek o Koszmarnym Karolku uczy, jak zwrócić na siebie uwagę poprzez złe
zachowanie. Pewne postaci z kreskówek (np. My Little Pony) są używane przez
fetyszystów (cloppersi) do produkcji treści pornograficznych opartych na
motywach z kreskówek dla dzieci.
Wychowanie dzieci to prawdziwe apostolstwo
Rozważania na
temat zagrożeń dzieci i młodzieży dopełniły wystąpienia dwóch księży. Ks.
Dariusz Nagórski, proboszcz parafii p.w. Św. Brunona z Kwerfurtu w Łomży
podzielił się doświadczeniem modlitwy rodziców za dzieci i jej owocach. Podał
także przykład, jak można zastąpić pogańskie święto Halloween inną inicjatywą.
W szkole na terenie jego parafii zorganizowano Bal Wszystkich Świętych, dzieci
poznawały swoich patronów i zostały nagrodzone za najładniejsze kostiumy.
Podsumowując obrady ks. Zbigniew Pyskło,
Dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Łomżyńskiej nawiązał do słów Jana Pawła
II, który określił wychowanie w rodzinie za prawdziwe apostolstwo. Rodzice
rodzą swoje dzieci powtórnie, gdy pozwalają im rozwijać się duchowo,
uzależnienia bowiem rodzą się przede wszystkim tam, gdzie nie ma wartości –
podsumował w zakończeniu.
Katarzyna Kowalewska